Saturday, September 09, 2006

Vieux sage * Wise old Man

*English version below*

Le vieux sage

Un homme de 92 ans, petit, très fier, habillé et bien rasé tous les matins à 8h00, avec ses cheveux parfaitement coiffés, déménage dans un foyer pour personnes âgées aujourd'hui-même.

Sa femme de 70 ans est décédée récemment, ce qui l'oblige à quitter sa maison. Après plusieurs heures d'attente dans le lobby du foyer, il sourit gentiment lorsqu'on lui dit que sa chambre est prête.

Comme il se rendait jusqu'à l'ascenseur avec sa marchette, je lui fis une description de sa petite chambre, incluant le drap suspendu à sa fenêtre servant de rideau.

Je l'aime beaucoup dit-il, avec l'enthousiasme d'un petit garçon de 8 ans qui vient d'avoir un nouveau petit chien. M. Gagné, vous n'avez pas encore vu la chambre, attendez un peu.

Cela n'a rien à voir, a-t-il répondu. "Le bonheur est quelque chose que je choisis à l'avance. Que j'aime ma chambre ou pas ne dépend pas des meubles ou de la décoration - ça dépend plutôt de la façon dont moi je les perçois. C'est déjà décidé dans ma tête que j'aime ma chambre. C'est une décision que je prends tous les matins à mon réveil. J'ai le choix, je peux passer la journée au lit en comptant les difficultés que j'ai avec les parties de mon corps qui ne fonctionnent plus, ou me lever et remercier le ciel pour celles qui fonctionnent encore.

Chaque jour est un cadeau, et aussi longtemps que je pourrai ouvrir mes yeux, je focusserai sur le nouveau jour et tous les souvenirs heureux que j'ai amassés tout au long de ma vie.

La vieillesse est comme un compte de banque. Tu retires de ce que tu as amassé."

Donc, mon conseil pour vous, serait de déposer beaucoup de bonheur dans votre compte de banque des souvenirs. Merci de votre participation à remplir mon compte de banque car je dépose encore.

Souvenez-vous de ces simples règles pour être Heureux:
1. Libérez votre coeur de la haine
2. Libérez votre tête des soucis
3. Vivez simplement
4. Donnez plus
5. Attendez-vous à moins.

***

I'll do my best to translate this for you, since I think it's a nice story...

A 92 years old man, frail, proud, well dressed and not one hair out of place, is moving to an old folks home. His 70 years old wife passed away recently, so he must leave their home. He gently smiles when told that his new room is finally ready, after many hours of waiting.

As he was making his way to the elevator with his walker, I gave him a description of his new room, including the sheet that served as a curtain.

I love it he said, with the enthusiasm of an 8 years old who got his first puppy. But wait, I told him, you haven't even seen it yet.

That has nothing to do with it, he said, "happiness is something I choose. For me to like my room has nothing to do with the furniture or the decoration - it depends on how I choose to see it. I've already decided that I like it. It's a choice I make every morning when I wake up. I have a choice, to stay in bed and count the ways my body doesn't work anymore or to get up and be thakful for the ways it still works.

Every day is a gift and as long as I can open my eyes, I will focus on this new day and on all the great memories I've accumulated throughtout my life.

Life is like a bank account, you withdraw what you put in."

So, my advice to you would be to make a lot of deposits in your memory bank. Thank you for contributing to my account, because I still make deposits.

Remember those simple rules to be happy:
1. Free your heart of hatred
2. Free your head of worries
3. Live a simple life
4. Give more
5. Expect less.

6 comments:

princess slea said...

I've heard this story before (in English) and I totally believe it's true. I tell my daughter when she's having a rough time "you have a choice..."
I often have to remind myself too. A good message today, thanks.

stinkypaw said...

p s: Life is all about choices, right? It's so easy to forget that at times...

MiMaw said...

This is my motto! It was my 'choice' to live this way some years ago. It sure lessened the stress, depression and increased the enjoyment of everyday living...even though my body doesn't always agree!

stinkypaw said...

mimaw: That darn body! I know the feeling!

heartinsanfrancisco said...

Lovely story!

I'm new to your fine blog and I'll be back.

stinkypaw said...

heartinsanfrancisco: Welcome to my blog! Glad you liked it! Come back as much as you want!